fredag 15 april 2011

Nordisk mat + Årstiderna = Sant

Om någon månad eller så kommer jag att lansera min hjärtelåda till våra kunder. En middagslåda med bara nordiska råvaror, enkelt kallad Nordiska Middagar. (Bra namn, eller hur?)
En låda full med endast de råvaror som finns att få tag på i den nordiska regionen. I min förra kokbok "Gårdarnas Mat" gjorde jag nästan alla recept på endast svenska råvaror. Jag tycket att det var lite snävt så jag tog med våra grannländer i den här pitchen till min kolleger. Detta är en fantastisk tid för Årstiderna att kunna känna att marknaden är redo för en låda som, av media belyst, går rakt in i magen/hjärtat på befolkningen. Så, det ska bli riktigt intressant att se om vi svenskar kan "walk the walk" eller om det bara är "talk the talk".

Jag ska försöka uppvakta doktoranden Viola Adamsson på Uppsala Universitet som har gjort en ny studie som heter "NorDiet", där hon lade upp en kost som liknar medelhavskosten fast översatt till nordiska livsmedel. Hon kanske kan ge lite input eller rent av vara med på den. (Om du läser det här Viola så maila mig på mxl@arstiderna.com )Hittade denna engelska summering av studien:

Conclusions: A healthy ND improves blood lipid profile and insulin sensitivity and lowers blood pressure at clinically relevant levels in hypercholesterolaemic subjects.


Vad åt de här fagra primadonnorna
innan importen kom igång?

Den nordiska maten liknar också den kost som makrobiotiken har som grundsten. Den är till stor del uppbyggd avösterländsk medecinaltradition och handlar om säsongsbunden och ekologisk mat. Den är grövre än den moderna kosten men det är bara till fördel. Både smaksmässigt och näringsmässigt. Vi har det vi behöver utanför våra dörrar. Nu ska vi bara lära oss att äta det.

Innan den ens är lanserad har jag hunnit göra en intervju i en stor mattidning som kommer ut i maj om jag minns rätt. Det känns riktigt kul att media gillar konceptet i alla fall.
Jag ska nog ta in en fokusgrupp som ska få säga sitt efter lansering. Anmälan tar jag här via bloggen tror jag.

Trevlig helg

Köp eko. Allmänt.

Maximillian

1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg! Precis i min smak. Nordiskt ska det vara, och kortresta råvaror! Hälsningar från Finland.

    SvaraRadera