söndag 13 februari 2011

Istället för grädde

I Bad Gastein för mer än tio år sedan åt jag min första godaste soppa i världen. Jag gjorde säsong och åkte bräda nästan varje dag. I ett av skidsystemen fanns det en idyllisk liten bergskrog som serverade en "Backerbsensuppe".

Fantastisk soppa som det inte gick att sluta äta. Den smakade svamp, grädde, örter och någon god saltig smak. Efter många veckors sörplande frågade jag kocken vad det var i. Jag lade mer pengar på soppan än på afterskin vilket är mycket udda för en säsongsarbetare. Tänkte att jag skulle göra den själv istället.
"Nur Sahne, ein bisschen Pilz und Gemüsepasta".
Soppan bestod alltså av ren grädde, lite svamp och grönsaksbuljong! Alltför enkelt, på gränsen till irriterande enkelt. I princip noll matlagning.
Jag har haft den soppan som referens i huvudet i alla år när jag gjort krämiga soppor. Det ska vara samma smakkänsla men med avsevärt mindre fett. Idag kom jag nära den smaken igen. Soppgrunden idag bestod av 0,5 liter vatten och 5 tärnade potatisar. Detta kokade jag tills de var helt mjuka. Jag har en bukett med torkad backtimjan som hänger i fönstret.

Det blev ett kläm med den över potatisen, ca 1 tsk. En hel citron där jag först rev skalet och sedan filéade ur köttet. Sedan stavmixade jag soppan med timjan och citronskal plus fruktkött tills helt slätt och avslutade med en msk smör, salt och peppar. Nu har man en fantastisk fräsch soppgrund att bygga vidare på. Jag tog vad som fanns kvar av grönt i kylen och finhackade. Gav det ett lätt uppkok och serverade med krutonger. Jag ska testa att använda något slags nötfett nästa gång för att se om den går att få helt vegetabilisk.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar